תסמונת קדם וסתית – ‏PMS‏ ‏

התסמונת הקדם וסתית – PMS – Pre Menstrual Syndrome (המכונה בטעות “כאבי מחזור”), היא אוסף של סימפטומים המתרחשים מזמן הביוץ עד תחילתו של הדימום הוסתי. הסימפטומים הם גופניים ונפשיים ומתרחשים באופן מחזורי. הם משתנים מאשה לאשה ויכולים להשתנות גם ממחזור למחזור.  כ-75% מן הנשים חוות את התסמונת הקדם ויסתית בדרגות חומרה שונות.
לכ-3-7% מהן נפגע התפקוד היומיומי. לכן, מרבית הנשים חושבות שזה “טבעי” שלפני קבלת הוסת כואב להן הגב, יש להן תאבון מוגבר, מיגרנה או “רק” כואבת להן הבטן.

התסמינים הנפוצים של תסמונת קדם ויסתית (כאבים שלפני הוסת):

רגישות, מלאות וגודש בשדיים
כאבי בטן, הרגשת אי-נוחות בבטן, נפיחות ורגישות בטנית
כאבי ראש, מיגרנה
רגישות ו/או כאבי גב
עצירות או שלשולים
רעב גדול או Craving למתוקים, פחממות או מאכלים מלוחים
אקנה, עור שומני
עייפות והפרעות שינה
הרגשת כבדות ומלאות
בחילות
דפיקות לב מואצות (פלפיטציות)
נשירת שיער מוגברת
מתח נפשי, עצבנות, שינויים קיצוניים במצב רוח או התקפי בכי, חרדה או דיכאון, התפרצויות זעם, עצבנות וכו’.
בלבול, קשיי ריכוז וזיכרון
בצקות ועלייה במשקל
כאבי שרירים ו/או מפרקים
סרבול גופני
רגישות יתר לאלכוהול
התכווצויות וכאבי שרירים
סחרחורות
תחושת משיכה כלפי מטה באזור הבטן התחתונה והמפשעה
הפרשות וגינאליות רבות
התפרצויות של הרפס וגינלי או דלקות וגינליות
כאב גרון, חום
התפרצויות של הרפס לבילאלי (בשפתיים)

הגורמים לתסמונת קדם ויסתית (PMS):

לא נמצאה סיבה מדעית אחת כגורמת לתסמונת הקדם ויסתית, אך ישנן הרבה תיאוריות:
הורמונליות:
ירידה ברמת הפרוגסטרון (המחזור הוסתי נע בין 24 ל-35 ימים, אשר במהלכם מופיעים שינויים ברמות ההורמונליות בגוף. האסטרוגן עולה בחלק הראשון של המחזור עד לביוץ, ורמתו יורדת דרמטית בזמן הביוץ. לאחר הביוץ עולה רמתו של הפרוגסטרון, עד להופעת הוסת).
יש הטוענים שגם ההורמון פרולקטין, הגורם ליצירת החלב במהלך ההריון, מעורב; רמתו עולה ולכן לעיתים יש גודש בשדיים.
טענה נוספת היא ששינוי באיזון ההורמונים מקבוצת המינרלוקורטיקואידים (האחראים למאזן הנוזלים והמלחים בגוף) גורם לתחושת המלאות והבצקות.
תזונתיות:
חסר בוויטמינים ומינרלים, כגון: מגנזיום, מנגן, ויטמינים מקבוצת B ו-E וחומצה לינולאית.
עודף של פחמימות בדיאטה קשור לשינויים קיצוניים במצב הרוח, לבצקות ולעייפות.
צריכת קפאין מוגברת גורמת לרגזנות יתר.
פסיכולוגיות:
60% מהנשים הסובלות מדיכאון, סובלות גם מהתסמונת. יש להדגיש, כי נשים עם תסמונת קדם וסתית יכולות לחוות דיכאון של ממש
(Major Depression), בדיוק כמו נשים שלקו בהתקף דיכאון כשההבדל הוא שבתסמונת הקדם וסתית תחושת הדיכאון מוגבלת לתקופה שלפני קבלת הווסת בלבד.
גנטיות:
אם האם או האחות סובלות מהתסמונת, הסיכוי של בת נוספת במשפחה לסבול ממנה – גדל.

איך אפשר למנוע את הכאבים שלפני המחזור?

כדאי לנהל מעקב מסודר לאורך מספר מחזורים (אפשר להשתמש בלוח שנה) ולרשום בו את כל התסמינים שאת חווה ובאיזה יום, את כמות הדם, צבע הדם וכו’.
1. פעילות גופנית משפיעה האיזון ההורמונלי ומורידה מתח נפשי
2. תזונה נכונה יכולה אף היא לעזור, בתנאי שהיא כוללת את המרכיבים הבאים:
סידן – כמות יומית מומלצת לנשים: 1,000 מ”ג. מקורות: ירקות עליים ירוקים, אגוזים וזרעים, טופו, פירות יבשים, דגים משומרים, חלב ומוצריו.
מגנזיום – כמות יומית מומלצת לנשים: 400 מ”ג.  מקורות:  ירקות ירוקים, קטניות, אגוזים, שקדים, דגנים מלאים, בננות, שוקולד מריר.
מנגן – כמות יומית מומלצת לנשים: 6 מ”ג.  מקורות: אבוקדו, אורז חום, מולסה, ביצים, אצות ים, כוסמת, ג’ינג’ר, שיבולת שועל, ירקות עליים ירוקים, אגוזים, אפונה, פקאן, תרד, אורז, דגנים מלאים.
ויטמין E- כמות יומית מומלצת לנשים: 400 יחידות. מקורות: שומן ממקור צמחי, ירקות עליים ירוקים, דגנים מלאים, נבט חיטה, ביצים, בוטנים, שקדים ואגוזים.
תזונה עשירה בטריפטופן (חומצת אמינו ממנה נבנה הסרוטונין במח) משפרת את התסמינים הנפשיים.
מומלץ להימנע מאכילת דברים מלוחים, קפאין, סוכרים ומשתיית אלכוהול.
3. ניתן ליטול תרופות בהתאם לצורך:
תרופות משככות כאבים – כגון: אדקס, נורופן, אדויל, נקסין. ללא מרשם רופא.
תרופות נוגדות דכאון – לתסמינים נפשיים. הנפוצות הן מקבוצת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitors), כגון: פרוזק, סרוקסט, לוסטרל. ניתן לפי מרשם רופא.
גלולות למניעת הריון – הגלולות מונעות את הביוץ, כלומר הן מונעות את השינויים ההורמונליים בזמן המחזור, ולכן הן מספקות הקלה בתסמונת הקדם וסתית. ניתן לפי מרשם רופא.
הטיפול המערבי בעיקר מסייע להקלת הסימפטומים ובשינוי המאזן ההורמונאלי של הגוף.
4. טיפולי מגע ובעיקר שיאצו ומוקסה עוזרים רבות למניעת הכאבים שלפני המחזור ואף להעלמתם, וכך גם דיקור סיני.